Wednesday 19 February 2014

Trip memancing di Jambatan Tangjung Agas-kuala linggi

Wan lc..Qemal..Badik

epul

epul


Ayie...Keniro..qemal..azu & farra
Bagi kaki pancing sekitar Negeri Sembilan dan Melaka pasti sinonim dengan port memancing di jambatan Tanjong Agas port dickson..di port ini bukan calang2 ikan yang di naikan jika rezeki menyebelahi kita.. pengelaman saya memancing dengan keluarga saya.. adik saya berjaya menaikan siakap seberat 4.8 kg..ayah saya berjaya menaikan senangin seberat 3kg..kerapu karang seberat 2kg dan saya berjaya menaikan pari seberat 1.5 kg...
 masa yang paling sesuai untuk memancing di sini ialah sewaktu air pasang penuh (sila lihat jadual air pasang surut sebelum datang ke sini) umpan untuk menjerat siakap ialah menggunakan udang hidup yang segar jika menggunakan koyan (gelendong) atau pancing rod.. jika anda gemar menggunakan pelampong saya syorkan anda menggunakan anak ikan belanak.. (cara memasang umpan anak belanak di gantung ekor dan udang pula saya lebih gemar cangkuk di ekor ada juga yang cangkuk di tengah badan tetapi AWAS sewaktu mencangkuk udang pastikan tidak terkene urat di belakang udang kerana jika terkena urat itu pasti udang akan mati.... jadi elakkan dari terkena urat yang berwarna hitan di belakang udang tersebut
    jika anda berminat untuk menjerat senagin atau kerapu saya syorkan anda menggunakan udang fresh yang bersaiz 1 mata kail.. port untuk menjinakan senangin ialah berdekatan dengan jeti memancing tanjung agas yang terletak di tebing sungai tersebut.. AWAS jika anda memancing di atas jeti memancing tersebut anda jangan baling tali anda ke hadapan jeti kerana di hadapan jeti itu ada batu karang yang besar pastinya tali anda akan putus.. baling menghala ke hulu sungai ( ke atas ) jika nasib menyebelahi anda pasti ada habuan yang merentap umpan anda.. (sediakan perambut.. mata kail.. batu ladung yang mencukupi jika hendak memancing di jeti tersebut)
   itu sedikit info untuk kaki pancing yang ingin mencuba nasib di atas jambatanTtanjung Agas port dickson- Kuala linggi Melaka.. selamat memancing.. good luck !!!!

No comments:

Post a Comment